PORPASZTELL WORKSHOP

Időpont: 2023. május 20. szombat 15:00-18:00

Helyszín: ArnyiKA festőműhelye 

Miskolc, Jókai 10-16. 9-es kapucsengő, első emelet jobbra 109-es szoba

"A pasztell átmenet a rajz és a festészet között. Lényege, hogy a festékszemcsék a papíron kötőanyag nélkül, kizárólag a felület bolyhossága, érdessége révén tapadnak meg." 

A résztvevők a porpasztell használatának alapjaival, alkalmazásával ismerkedhetnek meg több alkotás létrehozásán keresztül, melyet hazavihetnek. Elhangzanak az alapok és elsajátíthatják az eszközök használatát, megismerkedhetnek a különböző speciális papírral, amire porpasztellel lehet dolgozni, illetve segítséget kapnak az otthoni alkotáshoz is. Minden eszközt biztosítok.

Részvételi díj: 11.500 Ft

melyet az alábbi számlaszámra lehet befizetni:

10400690-50526985-78541005
A helyszínen is lehet készpénzzel fizetni. A jelentkezési lapon jelezzék, hogy melyik fizetési formát választják. Kérem, hogy készpénzes fizetésnél a pontos összeggel készüljenek.

A programra jelentkezni a lenti JELENTKEZÉSI LAP kitöltésével lehet:

Időpont módosítás lehetséges. Lemondás esetén a költségeim levonása után tudom csak visszatéríteni az összeget. Ha a lemondás a workshop előtti napon, vagy aznap történik, akkor 50%-át tudom csak visszatéríteni. Ha valaki bejelentkezik és nem jelzi, hogy nem tud eljönni, akkor nem tudom visszaadni a befizetett összeget.

Egy kis "pasztell történelem"

A pasztell átmenet a rajz és a festészet között. Lényege, hogy a festékszemcsék a papíron kötőanyag nélkül, kizárólag a felület bolyhossága, érdessége révén tapadnak meg. Eszköze és egyben anyaga a minimális kötőanyaggal kis rudakká préselt festékpor, amellyel krétához vagy rajzszénhez hasonló módon bánnak. Hatása nagyban függ a felhasznált papír milyenségétől, amely gyakran finomra tört habkőporral van bevonva, hogy csiszolópapírként porlassza szét a pasztellrudat, vagy fonaltörmelékkel, hogy bársonyosságával kösse meg a festékport.

A pasztell technikája eredetileg a krétarajzét örökölte, később egyre nagyobb szerepet kaptak a benne rejlő festői lehetőségek, annak kihasználása, hogy a lágyabb vagy erőteljesebb felrakás különböző árnyalatokat eredményez, hogy az olajfestményhez hasonlóan magán a felületen is keverhetők a színek. A művész a pasztellrudacskákon kívül más eszközöket, az ujjait, ecsetet, összesodort rongy- vagy papírdarabkákat stb. is használ a kép fejlesztéséhez, a por szétdörzsöléséhez.

A pasztell nagyon gyengén tapad az alaphoz, ez teszi lehetővé a kép részleteinek a színek felrakása utáni fejlesztését, javítását, vagy akár sörteecsettel való letörlését, de ugyanezért kerülni kell a túl vastag rétegben való alkalmazását is. A leporlás úgy akadályozható meg, hogy a felületre pasztellfixírt permeteznek. Ennek hátránya, hogy a színeket megváltoztathatja, ezért a fixáló lakkokat nagyon erősen hígítva, nagyon vékony rétegben használják.

A pasztell a 15. század legvégén jelent meg Franciaországban, legkorábban Leonardo da Vinci munkásságában fordul elő. Első nagy mesterének Maurice Quentin de la Tour-t szokás tekinteni, aki portrék készítésére használta a technikát. A 19. században az impresszionizmusban is nagy szerepet kapott, például Edgar Degas művészetében. Magyarországon Rippl-Rónai József és Nagy István voltak mesterei.

(Forrás: Wikipédia)

Itt van néhány példa a művészettörténetből, a francia Degas (impresszionizmus), és egy magyar posztimpresszionista művész Rippl-Rónai József néhány porpasztellel készült alkotása: